Bøkebloggen skrev 13 august 2024 saken «Statsforvalteren har besluttet å føre nytt tilsyn hos Larvik kommune og ber om en systematisk gjennomgang av rutinene for oppbevaring og kassasjon av A og B preparater.».Les hele saken her.
Det viste seg at Statsforvalteren på nytt hadde satt i gang et tilsyn hos Larvik kommune.
Larvik kommune mottok 27 juni 2024 varsel fra Statsforvalteren og denne gangen gjaldt saken hendelser i virksomhet hjemmetjenesten avdeling Byskogen, Torstrand og Vollen. Les hele brevet fra Statsforvalter her, 27 juni 2024 Orientering om tilsyn
12 september 2024 svarte Larvik kommune opp Statsforvalter. Les hele rapporten her, 12 sept 2024 Rapport fra Virksomhet hjemmetjenester
20 september 2024 har Larvik kommune mottatt brev fra Statsforvalter som nå avslutter saken. Saksbehandler skriver blant annet dette i brevet:
Vi viser til varsel om tilsynssak og anmodning om rapport av 27.06.24. Vi mottok kommunens rapport den 12.09.24, datert samme dag og signert av virksomhetsleder Heidi Larsen og virksomhetsrådgiver Marianne Aasheim. Vedlagt til rapporten lå «Prosedyre for A og B preparater», «Rutiner legemiddellager» og referat fra syke-/vernepleiermøte 12.07.24.
Rapporten viser at virksomhetsleder, virksomhetsrådgiver, aktuelle avdelingsledere og sykepleiere har vært involvert i tilsynet. Tilsynet er ellers gjort kjent for kommunalsjef og for rådgivergruppen i helse- og mestring. Alle ansatte er informert om tilsynet.
I arbeidet med tilsynet har de aktuelle legemiddelprosedyrene blitt gjennomgått på nytt.
Virksomheten beskriver bl.a. om rutiner for kassasjon at løse legemidler skal kastes i seponett, og det skal være to sykepleiere/vernepleiere til stede. Blisterpakninger inkl. medisineskene de oppbevares i, legges i en pose med to sykepleiere/vernepleiere til stede, og det fylles ut returskjema til apotek. Posen legges så i returkasse til apotek, som forsegles umiddelbart. Kommunen skriver at det siste punktet ikke var tydelig nok i kommunens legemiddelprosedyrer. Punktet er nå presisert i prosedyren.
Det har blitt meldt fire avvik som omhandler preparater i reseptgruppe A og B i perioden, alle ved avd. Byskogen.
Virksomheten vurderer at legemiddelrutinene hovedsakelig etterleves i avdelingene. I gjennomgangen i forbindelse med tilsynet ble det imidlertid avdekket noen forbedringspunkter, som er rettet opp i:
- Avdeling Byskogen trengte å bestille seponett for kassasjon av løse tabletter.
- Alle avdelinger må gjennomføre narkotikakontroll hver måned.
- Avvik om legemidler i reseptgruppe A og B må meldes umiddelbart når feil oppdages.
- Nytt punkt i prosedyre for tilbakelevering av A og B preparater som beskriver hvordan man utfører retur av blisterpakninger.
Vi forutsetter at ledelsen følger med på at tiltakene virker etter hensikten, evaluerer og eventuelt korrigerer tiltakene.
Vi vurderer at hjemmetjenesten i Larvik ved de aktuelle avdelingene har hatt en god og grundig gjennomgang av rutinene. Vi finner det særlig positivt at tilsynet er gjort kjent blant alle ansatte, at aktuelle fagpersoner har vært involvert i tilsynet, og at tilsynet er gjort kjent på tvers av Helse og mestring.
Statsforvalteren konkluderer med at kommunen har håndtert hendelsen i tråd med kravene i helse- og omsorgstjenesteloven § 4-2, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Vi takker for rapporten, og avslutter med dette tilsynet.
Vi håper politikerne i Hovedutvalget for helse, omsorg og mestring blir informert om disse tilsynene fra Statsforvalter? Men vi finner ikke noe info om dette i protokollene fra møtene i utvalget 5 juni og 4 september?
Bøkebloggen har sendt saken over til Vibeke Høeg Næss, virksomhetsleder for Politisk støtte og kommunikasjon i Larvik kommune slik at ledelsen kan komme med en kommentar før publisering. I tillegg har vi også sendt saken over til politisk ledelse for en kommentar.
Varaordfører og utvalgsleder Gina Johnsen svarte raskt opp og kom med følgende kommentar til saken:
«-Jeg synes det er fint at det varsles om mangelfulle rutiner av så alvorlig art som i dette tilfelle. Det er veldig viktig at regler for legemiddelhåndtering er kjent og følges. Her har Statsforvalteren fulgt opp med tilsyn og kommunen har skjerpet rutinene sine, noe som er et bevis på at systemet fungerer etter hensikten».
«-Som utvalgsleder har jeg vært orientert og hovedutvalget orienteres når tilsynet lukkes».
Hva er grunnen til at utvalgsleder Gina Johnsen ikke orienterer sine medlemmer når varselet kommer 27 juni? Og hvorfor skjules saken i kommunens arkiver, mens Statsforvalter legger alle dokumenter i saken ut til offentlig innsyn?
Kommunedirektøren har nå svart opp vår henvendelse og skriver dette:
«-Vi henviser til svaret til varaordfører og lar henne svare opp denne».
Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.