«Vær så snill! Lytt til de berørte! Vend i tide, det er ingen skam å snu,» skriver medlemmer i Larvik By AS.
Svar til Bjarne Steen, Larvik Høyre (Leserinnlegg i ØP 8.Mai 19)
Vi er flere medlemmer i Larvik By AS som reagerte sterkt på hva Bjarne Steen/ Larvik Høyre skrev i leserinnlegget som var på trykk i Ø.P. 8.Mai 19. Vi må starte med å beklage sen respons til dette innlegget da vi rett og slett har hatt det for travelt i butikkene våre til å få skrevet en kommentar tidligere i uka.
Vi går rett på sak med utdrag fra leserinnlegget: «Larvik sentrum sliter. Det er ledige butikkarealer og lite mennesker å se i sentrum. Slik har det vært en stund, og lite tyder på at situasjonen vil endre seg av seg selv.»
Hvilket grunnlag har Bjarne Steen for å skrive noe slikt? Er det forventningen hans til hvordan et sentrum skal være, har han hørt på alle de negativene mytene folk sprer rundt om seg ang sentrum, eller er det et bevisst negativt fokus for å fremme sin egen sak? Vi kan faktisk motbevise det han sier. Vi kan komme med tall! Riktig tall utført via et omsetnings-system, laget av Mendo. Vi kan nå presentere et tall som sier 8% økning i 1.kvartal (Jan-Mars) fra 2018 til 2019. Det er vi stolte av😊Larvik By har hatt en jevn økning hele veien de siste årene. Det er fordi VI er Larvik By! Vi som drifter butikkene jobber mega hardt for at vi skal gi alle en god opplevelse hver eneste dag. Det er fordi MENNESKER gjør en by til en by, og et sentrum til et sentrum! Om jernbanen kommer i Kongegata eller ikke, er det ikke alene denne stasjonen og de reisende som vil gjøre byen bra. Det er de MENNESKENE som driver næring og de MENNESKENE som bruker byen som gjør byen bra!
Tomme lokaler finnes i en by, til enhver tid. Noen legger ned, noen flytter og plutselig er det noen som starter opp en ny butikk. I denne tiden er det selvfølgelig ekstra tungt å fylle div. lokaler p.g.a usikkerheten ang jernbanen. Kommer jernbanen til Kongegata vil alle nye etableringer velge alle andre steder enn sentrum. Tror dere en jernbane blir med på å hindretomme lokaler? Ja, kanskje på sikt, men p.g.a. byggeperioden vil det bli helt motsatt i mange, mange år. Med bygging «rett på utsiden av døren» vil OMSETNINGEN FALLE for alle i en stor radius rundt bygge-punktet, og i verste fall blir lokalene tomme. Vi snakker ikke 10 meter radius, men en radius som omfatter hele dagens sentrums-kjerne. Selv hvor fantastisk det er med smart jernbane-bygging på små områder, vil det påvirke oss. Vi kan bare se på historikken som dessverre blir gjentatt i flere byer hvert år. I Bogstadveien i Oslo måtte flere butikker gi opp, i vår egen by vet vi at butikker tapte flere hundre tusen kroner ved graving i Nansetgata, Kongegata og ved Torget, og i Skien i disse dager merker noen butikker umiddelbar nedgang pga gravearbeid foran butikkene. Vi har utallige eksempler. Dette gjentar seg hver eneste gang i hver by. Store omsetningstap uansett hvem du er og hva du gjør for å hindre det. Hvorfor skal vi velge den dårlige løsningen i Larvik når vi har andre alternativer? Det gjelder ikke bare næring i sentrum, men boliger til flere hundre. Hva med dem? Hva med de som akkurat IKKE får erstatning, som er nabo til jernbane-utbyggingen? Både private og næringsliv vil bo og jobbe i et kaos av støv, bråk og u-fremkommelighet. Ingen kan gjøre dette smidig og forsiktig. Det vil være lastebiler, støy og støv i flere måneder og år. Grøss og gru for en pris det er å betale for å få jernbanen i Kongegata! Men til hvilken nytte?
Bjarne Steen skriver: «For meg og Larvik Høyre er det helt uaktuelt at det blir jernbanestasjon i indre havn. En nesten 2 km lang betongbru over indre havn og opp gjennom Hammerdalen vil bli en fysisk og visuell mur, og en fortsatt barriereeffekt mellom byen og sjøfronten. Dette kan vi ikke akseptere.»
For oss og Larvik By er det uaktuelt at det blir jernbanestasjon i Kongegata. En stasjonsplassering i Kongegata kan vi ikke akseptere. Den vil sakte, men sikkert nedbryte byen. Ferdig bygget vil jernbanestasjonen stå der alene i en «by» uten butikker og beboere rundt seg. Enten er vi flyttet et godt stykke vekk fra Kongegata, eller så har vi lidd en sakte død. Så realistisk er det! Kjenn på det og tenk deg om! Er det verdt det??
Dessuten kan en jernbanestasjon i Indre havn vil bli noe helt annetenn en 2 km lang betongbru. Den kan bli et spektakulært landemerke som gjør byen enda mer attraktiv!
Bjarne Steen skriver: «Like viktig er det at Herregården, Tollerodden, Larvik kirke og Skottebrygga ikke ødelegges hverken fysisk eller visuelt. Larviks historiske bydel må tas vare på for våre etterkommere. Dette er også grunnen til at Vestfold fylkeskommune har fremmet innsigelse mot indre havn alternativet. Det er vi svært glade for.»
Vi har fått e-post fraGisle Rebnord Totland, Planleggingsleder, InterCity Tønsberg-Larvik, som viser til dette i «Fagrapporten for kulturminner og kulturmiljø»: «For Herregården er tiltaket en «Stor negativ konsekvens», men det finnes avbøtende tiltak i form av overvåkning og tiltak som kan gjennomføres. BN mener at konsekvensene som helhet er akseptable i vår sammenstilling og anbefaling.».
Med fare for å fornærme historikere og andre spesielt interesserte ønsker vi å visualisere en vektskål for dere. Se for dere den ene vektskålen der våre flotte historiske bygninger ligger. De blir ikke direkte berørt ved Indre havn-alternativet, men berørt visuelt og ved eventuelle bevegelser i grunnvann-nivået. Noen få beboere mister sine hus, og noen få mister sitt utsyn mot fjorden. På den andre vektskålen ligger noen verneverdige bygg på Torget som skal rives, alle butikkene som taper omsetning (både direkte og indirekte berørte), alle ansatte i disse butikkene som blir permittert, alle kontoransatte som jobber i støy og støv eller må flytte, alle beboere i sentrum (både direkte og indirekte berørte) som må flytte, eller leve i støy eller støv, samt alle våre faste og gode kunder som finner nye handlemønstre. Hva veier tyngst? Tenk over det! Vi er mange sysselsatte i sentrum og mange beboere som blir drevet på flukt for å finne nye steder vi kan bo, leve og drive med handel. Kommer vi tilbake til en ny Jernbane i Kongegata? Neppe. Det koster mange penger og mange krefter å flytte bedrifter. En kostnad vi må ta selv. Vi må være ærlige og realistiske. Hvem redder oss når gravemaskinene kommer?
Vær så snill! Lytt til de berørte! Vend i tide, det er ingen skam å snu.
Skrevet av
Lill-Guro B. Hitz fra Hitz optikk, Janne Gui fra Bortskjemt, Marit Meløy fra Karma og Lisa Merete Myrebøe fra Coconut, samt på vegne av øvrige medlemmer i Larvik By AS.
Les også innlegget «Elitens» råkjør om stasjonsplassering – ren maktmisbruk!» på denne linken.
Les også innlegget «Tut og kjør-Eller demokrati og folkeavstemning?» på denne linken.
Les også innlegget «Forslaget til stasjonsplassering på Bergeløkka.» på denne linken.
Kontakt oss gjerne på mail adresse : bokebloggen@gmail.com hvis dere har noe på hjertet.